• 1400/02/20
  • - تعداد بازدید: 222
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

توصیه های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی بهداشت دست

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دست های انسان با توجه به شرایط تماس مستقیم بسیار بالایی که با محیط و افراد مختلف دارد، محل کلونیزه شدن حجم و تنوع بسیار بالایی از میکروارگانیسم ها و در نتیجه انتقال آنها در بین افراد و محیط است.


به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «اوررنگ ایلامی» با توجه به فرا رسیدن روز جهانی بهداشت دست، در این باره گفت: شستن دست ها به عنوان روشی آسان، موثر و مقرون به صرفه برای پیشگیری از بیماری های واگیر به ویژه بیماری های گوارشی و تنفسی است.

او افزود: مهمترین راه پیشگیری از انتقال کروناویروس، رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست ها به صورت مکرر و هر بار دست کم 20 ثانیه اعلام شده است.

دکتر ایلامی ادامه داد: برنامه مشارکت جهانی شست و شوی دست برای نخستین بار در سال 2008 میلادی برگزار شد و این در حالی بود که حدود سه میلیارد نفر از مردم جهان به امکانات اولیه شست و شوی دست ها با آب و صابون در آن سال ها دسترسی نداشتند.

او با اعلام اینکه شستن دست ها با آب و صابون سبب شده که مرگ و میر ناشی از اسهال نسبت به سال های گذشته تا 50 درصد و مرگ و میر ناشی از عفونت های تنفسی تا 25 درصد کاهش یابد، اضافه کرد: برای شستن دست ها استفاده از آب سرد و گرم در از بین بردن ویروس تفاوت چندانی ندارد و توصیه می شود آب ولرم مطابق با دمای بدن استفاده شود؛ اگر آب خیلی گرم استفاده شود، چربی پوست را از بین می برد و پوست دست خشک و شکننده می شود .

این پزشک متخصص عفونی عنوان کرد: به دلیل وجود ساختار خاص و چربی دار دیواره میکروارگانیسم ها، صابون در این غشا اثرگذار است، از این رو، اگر دست ها را تنها با آب بشوییم تاثیری بر آلودگی میکروبی نخواهد داشت، اما صابون سبب از بین بردن غشای لیپیدی می شود و عملکرد میکروارگانیسم را مختل می کند.

او با اشاره به اینکه برای تاثیرگذاری صابون بر غشای لیپیدی میکروارگانیسم ها به ویژه ویروس‌ها دست کم 20ثانیه زمان لازم است، توضیح داد: استفاده از آب و صابون در رعایت بهداشت دست در اولویت است، اما استفاده از مایع ضدعفونی کننده نظیر الکل اتانول 70 درصد نیز، در صورتی که درست استفاده شود، در نابودی اغلب میکروب‌ها به ویژه کروناویروس بسیار تاثیر دارد، البته نکته قابل توجه این است که تا حد امکان در منزل همیشه دست ها را با آب و صابون بشوییم، اما اگر در بیرون از خانه یا محل کار بوده و دسترسی به آب و صابون نداریم، از ضدعفونی‌ کننده‌ های استاندارد دست استفاده کنیم.

چه زمانی باید دست ها را شست؟

دکتر ایلامی در مورد شستن دست ها توصیه کرد: پس از سرفه، عطسه یا پاک کردن بینی؛ پس از حضور در اماکن عمومی شامل سیستم حمل‌ و نقل عمومی، سوپرمارکت‌ ها و اماکن مذهبی؛ پس از لمس سطوح در خارج از خانه، شامل استفاده از خودپرداز، کارتخوان، لمس پول، دستگیره در وسایل نقلیه، دست زدن به نازل بنزین دست ها را باید ضدعفونی کرده و یا با آب و صابون بشوییم.

او ادامه داد: قبل، حین و پس از مراقبت از فرد بیمار، پیش و پس از غذا خوردن، پس از استفاده از سرویس بهداشتی پس از دست زدن به کیسه زباله، سطل اشغال و بیرون گذاشتن زباله، پس از لمس و غذا دادن به حیوانات خانگی، پس از عوض کردن پوشک بچه‌ ها یا کمک به آنها در استفاده از سرویس بهداشتی و زمانی که دست‌ ها به وضوح کثیف هستند نیز باید نسبت به ضدعفونی کردن و شستن دست ها اقدام کنیم.

روش صحیح شستن دست‌ها چگونه است؟

معاون درمان دانشگاه در رابطه با روش صحیح شستن دست‌ها گفت: در گام نخست، دست‌ ها را با آب روان خیس کرده و به میزان کافی صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید تا کف دست ‌های خیس با کف پوشانده شود؛ سپس تمام سطح دست شامل کف و پشت دست، بین انگشتان، سرانگشتان، انگشتان شست و زیر ناخن‌ ها و مچ دست را دست کم به مدت 20 ثانیه با صابون بمالید؛ دست‌ ها را با آب روان به صورت کامل آبکشی کنید و با دستمال یک بار مصرف خشک کنید.

او یادآور شد: در هنگام شستن دست به نحوی بایستید که لباس و دست در تماس با روشویی نباشد؛ شیر آب به اندازه ای باز شود که از روشویی به لباس شما پاشیده نشود؛ انگشتر، حلقه و ساعت را از دست خارج کنید؛ نوک انگشتان، زیر ناخن و اطراف انگشت شست، آلوده ترین قسمت های دست همچنان پس از شستن هستند که باید به شستن دقیق این قسمت ها توجه شود.

نحوه خشک کردن دست ها

دکتر ایلامی با در رابطه با نحوه خشک کردن دست ها نیز اظهار داشت: پس از شستن دست ها، خشک کردن آن گامی مهم است، زیرا میکروب ها در سطح پوست خیس راحت‌ تر از پوست خشک پخش می‌ شود؛ حوله‌ های کاغذی یا پارچه‌ های خشک یک بار مصرف، مؤثرترین روش برای پاک کردن میکروب‌ ها بدون پخش آنها به سطوح دیگر است.

او نصب و استفاده از یک حوله در سرویس بهداشتی برای استفاده همه اعضای خانواده را غیربهداشتی دانست و هشدار داد: در محیط های عمومی برای خشک کردن دست از دستگاه خشک کن استفاده نکنید، چون سبب چرخش هوای مملو از باکتری در محیط سرویس بهداشتی می شود./ ا.خسروجردی

پایان خبر
  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 41170
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید