آشنایی با بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) در گفت و گو با رییس بیمارستان
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان
بیمارستانی که امروزه به عنوان بیمارستان کودکان شهید حجازی و قلب الزهرا(س) شناخته می شود، در سال 1356 به عنوان مرکز طبی کودکان به صورت خیریه شروع به فعالیت کرده و در اواخر سال 1375 به علت نیاز به مرکزی برای بیماران قلبی در جنوب شهر و با همت افراد خیّر و توافق و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مرکز خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی تبدیل شده است.
تعداد تخت فعال و مصوب بیمارستان قلب الزهرا(س) 150 تخت است و بیشترین آمار تخت CCU و پست CCU در استان فارس، شامل 60 تخت در 6 بخش را به خود اختصاص داده است؛ همچنین در بخش های بستری دو بخش ویژه بستری جراحی قلب با 14 تخت و دو اتاق عمل جراحی قلب در این بیمارستان فعال است.
نخستین دستگاه آنژیوگرافی این بیمارستان در سال 1389 و به فاصله چند سال بعد، دومین دستگاه در سال 1394 با به روزترین تکنولوژی های دنیا در این بیمارستان راه اندازی شد و امروز بیشترین خدمات را به بیماران ارایه می دهند.
دکتر «حجت الله روستا» متخصص داخلی و فوق تخصص قلب و عروق، متولد سال 1346 در شهرستان فراشبند در دو مقطع از اردیبهشت سال 87 تا بهمن 94 و از دی 98 تاکنون مسوولیت ریاست بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) را عهده دار بوده است و در این گفت و گو با فعالیت ها و خدمات این بیمارستان از زبان او آشنا می شویم.
آشنایی با بخش های مختلف بیمارستان و خدماتی که در این مرکز ارایه می شود؟
خدمات بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) در بخش های بستری شامل بخش های CCU، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و بالن گذاری است که به صورت شبانه روزی انجام می شود؛ اتاق عمل های جراحی قلب بیمارستان نیز بخش دیگری از این مجموعه بزرگ است که با حضور پزشکان جراحی قلب و عروق و اساتید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و تجهیزات کافی، امکان انجام انواع عمل های جراحی قلب با بهترین کیفیت را ایجاد کرده است.
در بخش آنژیوگرافی نیز روزانه حدود 35 مورد آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و بالن گذاری در این بیمارستان انجام می شود؛ همچنین تعبیه انواع دستگاه های درون قلبی، باطری، ضربان ساز، دستگاه های شوک دهنده، دستگاه های تقویتی قلب نیز در این بخش در حال انجام است.
اورژانس شبانه روزی از اجزای جدایی ناپذیر بیمارستان است که به عنوان ویترین بیمارستان محسوب می شود و با همکاری بخش قلب و عروق دانشگاه به عنوان بیمارستان آموزشی، با حضور اساتید و دستیاران قلب و عروق به بیماران خدمت رسانی می شود؛ آزمایشگاه و داروخانه نیز از دیگر اجزای بیمارستان است.
فعالیت بخش های رادیولوژی و سونوگرافی پیشرفته دیگر خدمات بیمارستان محسوب می شود که با تشخیص پزشک برای بیماران قلبی و عروقی در کمترین زمان ممکن انجام می شود.
بخش پزشکی هسته ای در حوزه خدمات تشخیصی و بخش اکو کاردیوگرافی، دیگر خدمات بیمارستان قلب الزهرا(س) است؛ در بخش بازتوانی قلبی نیز برای بیماران سکته قلبی، بیمارانی که از CCU مرخص می شوند یا پس از اعمال جراحی قلب، بالن گذاری و آنژیوگرافی، نیاز به توانبخشی قلب دارند، ارائه خدمت می شود.
از دیگر خدمات مورد استقبال این مرکز درمانی، بخش دندانپزشکی ویژه بیماران دارای مشکلات قلب و عروق است و روزانه پذیرای بیماران بسیار است و بیماران قلبی با خیال راحت به این مرکز مراجعه می کنند؛ البته امکان ارائه خدمات دندانپزشکی این بخش برای دیگر مراجعان نیز فراهم شده است.
همچنین برای تعدادی از بیماران مانند کودکانی دارای مشکلات ذهنی، رفتاری و عقب ماندگی که با پزشک همکاری نمی کنند نیز خدمات دندانپزشکی با کیفیت به صورت بیهوشی در این بخش ارائه می شود.
این بخش در حدود دو سال گذشته با کمک خیرین و دانشگاه در حال توسعه و بهسازی است تا خدمات با کیفیت و با استانداردهای روز دنیا، ارایه شود.
با توجه به رسالت بیمارستان قلب الزهرا(س) برای ارایه خدمت به بیماران قلبی عروقی، بیشتر متخصصان این بیمارستان متخصصان رشته های قلب و عروق هستند، اما حضور متخصصان داخلی، مغز و اعصاب، غدد و توانبخشی در این مرکز موجب شده تا بسته خدمتی کاملی در این زمینه به بیماران و مراجعان ارائه شود و در صورت ابتلای افراد به دیگر بیماری ها نیز، امکان خدمت رسانی وجود داشته باشد.
بخش کودکان شهید حجازی این بیمارستان نیز با 24 تخت فعال بوده و با حضور پزشکان متخصص اطفال، پذیرای بیماران است.
یکی از برنامه های جدید بیمارستان طی چند ماه اخیر، خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کولیز و تالاسمی است که به درمان دسفرال تراپی نیاز دارند و بر اساس پروتکل های جدید، لازم است با بستری چند روزه، دارو را به صورت تزریق وریدی دریافت کنند که این خدمت زیر نظر متخصص، در حال انجام است.
چه خدماتی، حوزه فعالیت بیمارستان قلب الزهرا(س) را از دیگر مراکز درمانی متفاوت ساخته است؟
بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) با ارائه خدمات گسترده در حوزه قلب و عروق، اکنون به عنوان یک مرکز دولتی شناخته شده در این حوزه فعالیت دارد؛ به طوری که تمامی بیماران قلب و عروق از مرکز اورژانس و همچنین از شهرستان های استان، به بیمارستان قلب الزهرا(س) ارجاع می شوند. بخش دیگری از مراجعان این مرکز را بیماران استان های همجوار تشکیل می دهند که نشان دهنده جایگاه این مرکز درمانی در سلامت قلب و عروق بیماران است.
هم اکنون نیز در حال پیگیری برای راه اندازی خدمات پیوند قلب در این مرکز هستیم و امیدواریم در آینده با توسعه بیشتر بیمارستان این موضوع نیز به خدمات بیمارستان اضافه شود؛ امکان انجام تعویض دریچه آئورت از طریق رگ نیز از دیگر برنامه های در دست پیگیری برای توسعه خدمات بیمارستان قلب الزهرا(س) است.
در چند سال گذشته چه اقداماتی برای بهبود خدمات و فرآیندها و به روزرسانی امکانات و تجهیزات در این مرکز درمانی انجام شده است؟
ارایه خدمات با کیفیت، اولویت بیمارستان است و در این زمینه همواره تلاش شده تا پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات در بیمارستان فراهم شود؛ پیگیری برای راه اندازی سومین دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان، پیگیری دستگاه تعویض دریچه و دستگاه اکوی پیشرفته نیز در حال انجام است.
همچنین از پروژه های در دست اجرا در این مرکز درمانی، توسعه فضای فیزیکی داروخانه در یک ساختمان مجزا و توسعه فضای آزمایشگاه بیمارستان است که با کمک خیرین در حال حاضر اسکلت ساختمان در چهار طبقه با متراژ هزار مترمربع انجام شده و طبقه اول آن تکمیل شده است تا تمام امکانات آزمایشگاه به عنوان یک آزمایشگاه مرجع به این ساختمان منتقل شود.
در حوزه کارکنان بیمارستان و تقویت خدمات درون سازمانی، چه اقداماتی انجام شده است؟
حدود 600 نفر کارکنان و کادر درمان در بیمارستان قلب الزهرا(س) فعالیت دارند؛ در حوزه کارکنان به ویژه پیش از شیوع کرونا، اردوهای تفریحی زیارتی و برنامه های فرهنگی و ورزشی برای کارکنان اجرا شده است و در حال حاضر نیز تسهیلات مالی با هماهنگی بانک ها برای آنان در نظر گرفته شده است.
در مدت شیوع کروناویروس، چه اقداماتی ویژه این دوران در بیمارستان قلب الزهرا(س) انجام شده است؟
با آغاز شیوع بیماری کووید19 از اواخر سال 1398 در دنیا، یکی از روش های تشخیصی انجام اسکن ریه بود که با توجه به مراجعان زیاد، کار اسکن ریه بیماران کووید19 نیز در بیمارستان آغاز شد و روزانه در دو نوبت صبح و عصر حدود 150 بیمار در این زمینه پذیرش شده اند؛ پس از آن نیز با فروکش کردن نسبی بیماری، در نوبت صبح کارهای مربوط به بیماران قلبی و در نوبت عصر اسکن بیماران مشکوک به کرونا انجام شده است.
همچنین با شیوع ویروس کرونا، یکی از بخش های بیمارستان با 24 تخت به عنوان بخش خاکستری به بیماران کرونا اختصاص یافت که ویژه بیماران مشترک قلبی و کرونا است، با اوج گیری بیماری در تابستان سال گذشته نیز 20 تخت در بخش های CCU برای بستری و درمان بیماران کووید19 به بخش قبلی اضافه شد که در این مدت به حدود 150 بیمار کووید19 خدمت رسانی شد.
شیوع بیماری کووید19 بر تمام حوزه ها از جمله حوزه سلامت تاثیرگذار بوده، اما با این حال تلاش شده تا کار اورژانس هیچ بیماری در هیچ برهه زمانی به تاخیر نیفتد و تمام فعالیت های اورژانسی در تمام موج های کروناویروس با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.
در زمینه موفقیت های این بیمارستان، به چه مورادی می توان اشاره کرد؟
یکی از فرآیندهای درمانی در زمینه خدمت رسانی به بیماران اورژانسی قلبی، فرآیند کد 247 است؛ به این معنی که در صورت تشخیص سکته قلبی، در مدت زیر 90 دقیقه باید خدمات آنژیوگرافی، بالن زدن و باز کردن رگ قلب برای بیمار انجام شود تا مشکلات و نارسایی های قلبی برای بیمار به وجود نیاید.
بیمارستان قلب الزهرا(س) در این زمینه رتبه برتر کشوری را کسب کرده و پیش از راه اندازی فرآیند کد 247 در کشور، بیمارستان قلب الزهرا(س) به همین شیوه به بیماران ارائه خدمت می کرد؛ در موضوع اعتباربخشی نیز این بیمارستان با کسب درجه یک بیمارستانی از سوی ارزیابان وزارت بهداشت، به عنوان برتر انتخاب شده است.
از مدت حضور در مسوولیت ریاست بیمارستان قلب الزهرا(س) خاطره شیرینی برای شما ماندگار شده است؟
رسالت هر بیمارستان، درمان بیماران است و بهبودی و ترخیص بیماران که با تلاش شبانه روزی کادر درمان میسر می شود، خاطره ای خوشایند برای تمام مجموعه بیمارستان به شمار می رود.
حرف آخر؟
گرچه فعالیت این بیمارستان در حوزه خدمات درمانی است، اما همواره توصیه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری است؛ تمام افراد به ویژه از سنین جوانی باید به سلامت خود توجه داشته باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به هیچ بیماری از جمله بیماری های قلبی عروقی مبتلا نشود، زیرا هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه های درمانی است؛ استفاده از رژیم غذایی کم نمک و کم چرب، انجام ورزش و پیاده روی به عنوان یکی از اولویت های زندگی، کاهش استرس و اضطراب و پرهیز از مصرف دخانیات، قلیان، مواد مخدر و مشروبات الکلی از مهم ترین عوامل برای پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی عروقی است که باید به آنها توجه کنیم.
همچنین در صورت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی لازم است به پزشک مراجعه کنیم و مراحل درمان را طی کنیم؛ از مصرف خودسرانه دارو یا قطع خودسرانه داروهایی که از سوی پزشک معالج تجویز شده، خودداری کنیم و به طور مکرر برای بررسی وضعیت بیماری به پزشک مراجعه کنیم./102
تعداد تخت فعال و مصوب بیمارستان قلب الزهرا(س) 150 تخت است و بیشترین آمار تخت CCU و پست CCU در استان فارس، شامل 60 تخت در 6 بخش را به خود اختصاص داده است؛ همچنین در بخش های بستری دو بخش ویژه بستری جراحی قلب با 14 تخت و دو اتاق عمل جراحی قلب در این بیمارستان فعال است.
نخستین دستگاه آنژیوگرافی این بیمارستان در سال 1389 و به فاصله چند سال بعد، دومین دستگاه در سال 1394 با به روزترین تکنولوژی های دنیا در این بیمارستان راه اندازی شد و امروز بیشترین خدمات را به بیماران ارایه می دهند.
دکتر «حجت الله روستا» متخصص داخلی و فوق تخصص قلب و عروق، متولد سال 1346 در شهرستان فراشبند در دو مقطع از اردیبهشت سال 87 تا بهمن 94 و از دی 98 تاکنون مسوولیت ریاست بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) را عهده دار بوده است و در این گفت و گو با فعالیت ها و خدمات این بیمارستان از زبان او آشنا می شویم.
آشنایی با بخش های مختلف بیمارستان و خدماتی که در این مرکز ارایه می شود؟
خدمات بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) در بخش های بستری شامل بخش های CCU، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و بالن گذاری است که به صورت شبانه روزی انجام می شود؛ اتاق عمل های جراحی قلب بیمارستان نیز بخش دیگری از این مجموعه بزرگ است که با حضور پزشکان جراحی قلب و عروق و اساتید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و تجهیزات کافی، امکان انجام انواع عمل های جراحی قلب با بهترین کیفیت را ایجاد کرده است.
در بخش آنژیوگرافی نیز روزانه حدود 35 مورد آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و بالن گذاری در این بیمارستان انجام می شود؛ همچنین تعبیه انواع دستگاه های درون قلبی، باطری، ضربان ساز، دستگاه های شوک دهنده، دستگاه های تقویتی قلب نیز در این بخش در حال انجام است.
اورژانس شبانه روزی از اجزای جدایی ناپذیر بیمارستان است که به عنوان ویترین بیمارستان محسوب می شود و با همکاری بخش قلب و عروق دانشگاه به عنوان بیمارستان آموزشی، با حضور اساتید و دستیاران قلب و عروق به بیماران خدمت رسانی می شود؛ آزمایشگاه و داروخانه نیز از دیگر اجزای بیمارستان است.
فعالیت بخش های رادیولوژی و سونوگرافی پیشرفته دیگر خدمات بیمارستان محسوب می شود که با تشخیص پزشک برای بیماران قلبی و عروقی در کمترین زمان ممکن انجام می شود.
بخش پزشکی هسته ای در حوزه خدمات تشخیصی و بخش اکو کاردیوگرافی، دیگر خدمات بیمارستان قلب الزهرا(س) است؛ در بخش بازتوانی قلبی نیز برای بیماران سکته قلبی، بیمارانی که از CCU مرخص می شوند یا پس از اعمال جراحی قلب، بالن گذاری و آنژیوگرافی، نیاز به توانبخشی قلب دارند، ارائه خدمت می شود.
از دیگر خدمات مورد استقبال این مرکز درمانی، بخش دندانپزشکی ویژه بیماران دارای مشکلات قلب و عروق است و روزانه پذیرای بیماران بسیار است و بیماران قلبی با خیال راحت به این مرکز مراجعه می کنند؛ البته امکان ارائه خدمات دندانپزشکی این بخش برای دیگر مراجعان نیز فراهم شده است.
همچنین برای تعدادی از بیماران مانند کودکانی دارای مشکلات ذهنی، رفتاری و عقب ماندگی که با پزشک همکاری نمی کنند نیز خدمات دندانپزشکی با کیفیت به صورت بیهوشی در این بخش ارائه می شود.
این بخش در حدود دو سال گذشته با کمک خیرین و دانشگاه در حال توسعه و بهسازی است تا خدمات با کیفیت و با استانداردهای روز دنیا، ارایه شود.
با توجه به رسالت بیمارستان قلب الزهرا(س) برای ارایه خدمت به بیماران قلبی عروقی، بیشتر متخصصان این بیمارستان متخصصان رشته های قلب و عروق هستند، اما حضور متخصصان داخلی، مغز و اعصاب، غدد و توانبخشی در این مرکز موجب شده تا بسته خدمتی کاملی در این زمینه به بیماران و مراجعان ارائه شود و در صورت ابتلای افراد به دیگر بیماری ها نیز، امکان خدمت رسانی وجود داشته باشد.
بخش کودکان شهید حجازی این بیمارستان نیز با 24 تخت فعال بوده و با حضور پزشکان متخصص اطفال، پذیرای بیماران است.
یکی از برنامه های جدید بیمارستان طی چند ماه اخیر، خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کولیز و تالاسمی است که به درمان دسفرال تراپی نیاز دارند و بر اساس پروتکل های جدید، لازم است با بستری چند روزه، دارو را به صورت تزریق وریدی دریافت کنند که این خدمت زیر نظر متخصص، در حال انجام است.
چه خدماتی، حوزه فعالیت بیمارستان قلب الزهرا(س) را از دیگر مراکز درمانی متفاوت ساخته است؟
بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) با ارائه خدمات گسترده در حوزه قلب و عروق، اکنون به عنوان یک مرکز دولتی شناخته شده در این حوزه فعالیت دارد؛ به طوری که تمامی بیماران قلب و عروق از مرکز اورژانس و همچنین از شهرستان های استان، به بیمارستان قلب الزهرا(س) ارجاع می شوند. بخش دیگری از مراجعان این مرکز را بیماران استان های همجوار تشکیل می دهند که نشان دهنده جایگاه این مرکز درمانی در سلامت قلب و عروق بیماران است.
هم اکنون نیز در حال پیگیری برای راه اندازی خدمات پیوند قلب در این مرکز هستیم و امیدواریم در آینده با توسعه بیشتر بیمارستان این موضوع نیز به خدمات بیمارستان اضافه شود؛ امکان انجام تعویض دریچه آئورت از طریق رگ نیز از دیگر برنامه های در دست پیگیری برای توسعه خدمات بیمارستان قلب الزهرا(س) است.
در چند سال گذشته چه اقداماتی برای بهبود خدمات و فرآیندها و به روزرسانی امکانات و تجهیزات در این مرکز درمانی انجام شده است؟
ارایه خدمات با کیفیت، اولویت بیمارستان است و در این زمینه همواره تلاش شده تا پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات در بیمارستان فراهم شود؛ پیگیری برای راه اندازی سومین دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان، پیگیری دستگاه تعویض دریچه و دستگاه اکوی پیشرفته نیز در حال انجام است.
همچنین از پروژه های در دست اجرا در این مرکز درمانی، توسعه فضای فیزیکی داروخانه در یک ساختمان مجزا و توسعه فضای آزمایشگاه بیمارستان است که با کمک خیرین در حال حاضر اسکلت ساختمان در چهار طبقه با متراژ هزار مترمربع انجام شده و طبقه اول آن تکمیل شده است تا تمام امکانات آزمایشگاه به عنوان یک آزمایشگاه مرجع به این ساختمان منتقل شود.
در حوزه کارکنان بیمارستان و تقویت خدمات درون سازمانی، چه اقداماتی انجام شده است؟
حدود 600 نفر کارکنان و کادر درمان در بیمارستان قلب الزهرا(س) فعالیت دارند؛ در حوزه کارکنان به ویژه پیش از شیوع کرونا، اردوهای تفریحی زیارتی و برنامه های فرهنگی و ورزشی برای کارکنان اجرا شده است و در حال حاضر نیز تسهیلات مالی با هماهنگی بانک ها برای آنان در نظر گرفته شده است.
در مدت شیوع کروناویروس، چه اقداماتی ویژه این دوران در بیمارستان قلب الزهرا(س) انجام شده است؟
با آغاز شیوع بیماری کووید19 از اواخر سال 1398 در دنیا، یکی از روش های تشخیصی انجام اسکن ریه بود که با توجه به مراجعان زیاد، کار اسکن ریه بیماران کووید19 نیز در بیمارستان آغاز شد و روزانه در دو نوبت صبح و عصر حدود 150 بیمار در این زمینه پذیرش شده اند؛ پس از آن نیز با فروکش کردن نسبی بیماری، در نوبت صبح کارهای مربوط به بیماران قلبی و در نوبت عصر اسکن بیماران مشکوک به کرونا انجام شده است.
همچنین با شیوع ویروس کرونا، یکی از بخش های بیمارستان با 24 تخت به عنوان بخش خاکستری به بیماران کرونا اختصاص یافت که ویژه بیماران مشترک قلبی و کرونا است، با اوج گیری بیماری در تابستان سال گذشته نیز 20 تخت در بخش های CCU برای بستری و درمان بیماران کووید19 به بخش قبلی اضافه شد که در این مدت به حدود 150 بیمار کووید19 خدمت رسانی شد.
شیوع بیماری کووید19 بر تمام حوزه ها از جمله حوزه سلامت تاثیرگذار بوده، اما با این حال تلاش شده تا کار اورژانس هیچ بیماری در هیچ برهه زمانی به تاخیر نیفتد و تمام فعالیت های اورژانسی در تمام موج های کروناویروس با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.
در زمینه موفقیت های این بیمارستان، به چه مورادی می توان اشاره کرد؟
یکی از فرآیندهای درمانی در زمینه خدمت رسانی به بیماران اورژانسی قلبی، فرآیند کد 247 است؛ به این معنی که در صورت تشخیص سکته قلبی، در مدت زیر 90 دقیقه باید خدمات آنژیوگرافی، بالن زدن و باز کردن رگ قلب برای بیمار انجام شود تا مشکلات و نارسایی های قلبی برای بیمار به وجود نیاید.
بیمارستان قلب الزهرا(س) در این زمینه رتبه برتر کشوری را کسب کرده و پیش از راه اندازی فرآیند کد 247 در کشور، بیمارستان قلب الزهرا(س) به همین شیوه به بیماران ارائه خدمت می کرد؛ در موضوع اعتباربخشی نیز این بیمارستان با کسب درجه یک بیمارستانی از سوی ارزیابان وزارت بهداشت، به عنوان برتر انتخاب شده است.
از مدت حضور در مسوولیت ریاست بیمارستان قلب الزهرا(س) خاطره شیرینی برای شما ماندگار شده است؟
رسالت هر بیمارستان، درمان بیماران است و بهبودی و ترخیص بیماران که با تلاش شبانه روزی کادر درمان میسر می شود، خاطره ای خوشایند برای تمام مجموعه بیمارستان به شمار می رود.
حرف آخر؟
گرچه فعالیت این بیمارستان در حوزه خدمات درمانی است، اما همواره توصیه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری است؛ تمام افراد به ویژه از سنین جوانی باید به سلامت خود توجه داشته باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به هیچ بیماری از جمله بیماری های قلبی عروقی مبتلا نشود، زیرا هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه های درمانی است؛ استفاده از رژیم غذایی کم نمک و کم چرب، انجام ورزش و پیاده روی به عنوان یکی از اولویت های زندگی، کاهش استرس و اضطراب و پرهیز از مصرف دخانیات، قلیان، مواد مخدر و مشروبات الکلی از مهم ترین عوامل برای پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی عروقی است که باید به آنها توجه کنیم.
همچنین در صورت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی لازم است به پزشک مراجعه کنیم و مراحل درمان را طی کنیم؛ از مصرف خودسرانه دارو یا قطع خودسرانه داروهایی که از سوی پزشک معالج تجویز شده، خودداری کنیم و به طور مکرر برای بررسی وضعیت بیماری به پزشک مراجعه کنیم./102
نظر دهید