واحد گردشگری سلامت در یک نگاه
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان:
حوزه سلامت فارس از گسترده ترین مجموعه های سلامت در کشور محسوب می شود که به پاس پیشینه قوی این مجموعه و توانمندی های روزافزون در عرصه ارائه خدمات بهداشتی درمانی و جایگاهی که به عنوان یکی از قطب های پزشکی کشور دارد، همواره مورد استقبال بسیاری هموطنان بوده و البته شعاع این محبوبیت و توجه، از مرزهای کشور نیز فراتر رفته است.
اکنون پزشکی شیراز در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، نامی آشناست که در بسیاری زمینه ها، بیماران شیراز را به عنوان نخستین مقصد خود در زمینه دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی برمی گزینند.
همین امر سرمنشا ایجاد واحدی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نام واحد «گردشگری سلامت» شد تا ضمن پیشبرد سیاست های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این حوزه، جایگاه کنونی ارتقا یافته و تعامل موجود در این زمینه، به نحو مثبتی بهبود یابد.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون به پشتوانه توانمندی پزشکان و تیم های درمانی و با برنامه ریزی و سیاستگذاری در عرصه توریسم سلامت، در رتبه های نخست کشور از نظر جذب گردشگران سلامت جای گرفته و ایده های اجرایی موفق در این زمینه، در سطح کشوری مورد استقبال قرار گرفته است.
سیزدهمین شماره از مصاحبه های «با وب دا» را به گفت و گو با مسوول واحد گردشگری سلامت دانشگاه اختصاص دادیم تا با تلاش های این واحد در زمینه جذب گردشگران سلامت و ارائه خدمت به آنان، بیشتر آشنا شویم.
«نیما هنرور» دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، که از سال 87 پس از چند سال خدمت در بیمارستان های خصوصی استان، به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیوسته است، پس از تجربه مدیریت بیمارستان های شهید رجایی، حضرت علی اصغر(ع) و مدیریت برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)، از ابتدای تیر 97، مسوولیت این واحد را به عنوان یکی از زیرمجموعه های معاونت درمان دانشگاه بر عهده گرفته که در این گفت و گو، ما را با تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه جذب گردشگران سلامت، بیشتر آشنا می کند.
او با اشاره به افزایش توجه مجموعه وزارت بهداشت به موضوع گردشگری سلامت طی سال های اخیر، این را اتفاق مثبتی برای پیشبرد بهتر اهداف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه و افزایش بهره مندی از توانمندی های موجود در مسیر ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه و کمک به اقتصاد سلامت می داند.
به گفته «هنرور» این تلاش ها موجب شده تا از آمار جذب و خدمات رسانی به هفت هزار و 950 گردشگر سلامت در کل سال 97، به رقم 9هزار و 416 مورد، در هشت ماه نخست سال 98 و تنها در حوزه خدمات بستری دست یابیم.
در ادامه این گفتگو با چگونگی این تلاش ها، از زبان مسوول گردشگری سلامت دانشگاه بیشتر آشنا می شویم.
به عنوان کلام نخست، لطفا مفهوم گردشگری یا توریسم سلامت را که امروز به عنوان یک صنعت شناخته می شود، توضیح دهید:
توریسم سلامت، به جذب و ارائه خدمت به مسافرانی اطلاق می شود که به قصد اقامت بیش از 24 ساعت و انجام کارهای درمانی، مراجعه می کنند که در چندین شاخه دسته بندی می شود و یکی از آن ها توریسم پزشکی است.
از سال 1394 وزارت بهداشت ایران این موضوع را به نحو جدی تری دنبال کرد که نتیجه این توجه، تدوین آئین نامه ای در این حوزه برای ساماندهی بهتر برنامه ها و اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی بود.
چرا که در زمینه توریسم سلامت، مهم ترین مشکل، وجود دلالان بدون شناسنامه در جذب گردشگردان سلامت است که به دلیل منافع شخصی، مراجعان را به سمت خدمات بی کیفیت هدایت می کنند و در تدوین این آئین نامه، راهکارهای رفع این چالش نیز مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات است که در این زمینه لازم است مراکز درمانی اعتباربخشی شوند و زیرساخت های لازم برای تطابق با 76 سنجه مورد نظر و کسب حدنصاب امتیاز لازم وجود داشته باشد.
فعالیت های واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه و همچنین جذب گردشگران سلامت شامل چه اقداماتی می شود؟
با توجه به تعیین امتیاز IPD از سوی وزارت بهداشت برای اعتبارسنجی مراکز درمانی دولتی و خصوصی که دارای شرایط لازم برای ارائه خدمات سلامت به گردشگران بین المللی هستند، مراحل بازرسی و اعطای این گواهی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، زیر نظر این واحد انجام می شود. همچنین با توجه به اینکه این گواهی به مدت یک سال اعتبار دارد، مراکز درمانی کار تمدید گواهی را نیز لازم است با واحد گردشگری سلامت دانشگاه دنبال کنند.
در حال حاضر هفت مرکز درمانی در شیراز موفق به دریافت این گواهی شده اند و کار اعطای گواهی به چهار مرکز دیگر نیز در حال پیگیری است.
در کنار فعالیت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت، شرکت های تسهیلگری نیز در این زمینه ایجاد شده اند که در فرآیندهای جذب و ارائه خدمت به مراجعان سهیم هستند که بر اساس آئین نامه وزارت بهداشت، این شرکت ها نیز ملزم به اخذ پروانه بهره برداری تسهیلگری گردشگری سلامت شده اند و اعطا و تمدید این گواهی، هم اکنون با نظارت واحد گردشگری سلامت دانشگاه انجام می شود.
از سوی دیگر با هدف برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح، به صورت ماهانه کار جمع آوری آمار مراجعان و دریافت کنندگان خدمات درمانی در بیمارستان ها نیز در این واحد انجام می شود.
وزارت بهداشت نیز سامانه ای با نام «آواب» را طراحی کرده که همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی دارنده گواهی IPD باید داده های مربوط به ارائه خدمات خود را در این سامانه ثبت کنند و این امر نیز از سوی این واحد دنبال می شود.
همچنین در صورت اعلام شکایتی از سوی گردشگران سلامت طی فرآیندهای درمانی ارائه شده، این موضوع از سوی واحد گردشگری سلامت دانشگاه دنبال می شود که البته عمده موارد مشاهده شده، مربوط به مواردی بوده که دلالان توریسم سلامت در آن سهیم بوده اند.
مهم ترین معیارهای اعطای گواهی IPD چیست؟
مراکز درمانی برای دریافت این گواهی لازم است دارای امکاناتی نظیر هتلینگ مناسب، امکانات رفاهی، تسلط پزشک، پرستار و مسوول پذیرش به زبان های انگلیسی و یا عربی، درج تابلوهای سه زبانه شامل فارسی، عربی و انگلیسی در مرکز، ایجاد پایگاه اینترنتی سه زبانه و مواردی از این قبیل است که به طور کلی 76 سنجه را شامل می شود.
با توجه به اقدام دو سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جذب گردشگران سلامت با راه اندازی کلینیک درمانی در کشور عمان، لطفا در مورد خدمات این کلینیک بفرمائید:
از دو سال پیش، با توجه به استقبال مردم کشور عمان از خدمات مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و توانمندی پزشکان این دانشگاه، با همکاری مسوولان این کشور، ایده راه اندازی این کلینیک در دستور کار قرار گرفت تا با استقرار پزشکان در رشته های مختلف، بیماران ویزیت شده و برای دریافت خدمات، به مراکز درمانی شیراز ارجاع شوند که این امر در حال پیگیری جدی بوده و تاثیر قابل توجهی در بازاریابی و افزایش ورود گردشگران سلامت به ایران دارد.
در زمینه جذب گردشگران سلامت از دیگر کشورهای منطقه چه اقداماتی در حال انجام است؟
علاوه بر این راه اندازی این کلینیک در کشور عمان، با برقراری تعامل با دانشگاه علوم پزشکی آبادان به نحوی برنامه ریزی شده که یک کلینیک نیز در شهر آبادان راه اندازی شود تا با ویزیت بیماران کشور عراق به ویژه از استان های جنوبی این کشور که اغلب از راه مرزهای زمینی وارد ایران می شوند، زمینه جذب آنان فراهم شود.
از سویی دیگر با راه اندازی پایگاه اطلاعاتی http://shirazmedtourism.com/ به نحوی برنامه ریزی شده است تا زمینه های اطلاع رسانی در خصوص خدمات درمانی در این دانشگاه و معرفی بیمارستان های معتبر و دارای امتیاز IPD به متقاضیان فراهم شود. همچنین به کمک این پایگاه اینترنتی، بهای خدمات نیز به مراجعان اعلام می شود.
از دیگر خدمات پیش بینی شده در این پایگاه اطلاعاتی، امکان بارگذاری پرونده پزشکی بیماران برای بررسی ظرف مدت 48 ساعت است که نقش موثری در جذب آنان دارد.
توزیع بروشورهای اطلاع رسانی به زبان عربی در کشورهای منطقه برای آگاهی از توانمندی ها و خدمات، از دیگر اقدامات انجام شده است.
همچنین شرکت های تسهیلگر نیز موظف شده اند در کشورهای هدف، دفتری راه اندازی کنند تا زمینه معرفی بهتر خدمات و ساماندهی بهتر امور فراهم شود.
بیشترین گردشگران سلامت فارس را مردم چه کشوری به خود اختصاص داده اند و همچنین بیشترین زمینه های ارائه خدمات درمانی در چه حوزه هایی است؟
بر اساس آخرین آمارهای موجود مربوط به هشت ماهه نخست امسال، 54 درصد از گردشگران سلامت فارس، از کشور عمان بوده و کشور عراق با 32درصد، در رده دوم جای گرفته است که بیشترین حوزه مراجعه نیز برای خدمات درمانی چشم پزشکی با 60 درصد و سپس اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی با 20 درصد بوده است.
همچنین با توجه به جایگاه شیراز در موضوع پیوند اعضا در دنیا، تمامی بیماران نیازمند به جراحی پیوند در کشورهای منطقه، نخستین مقصدشان شیراز است.
به طور کلی در بازرسی ها و تعاملاتی که با گردشگران برقرار می شود، شیراز به عنوان یک مرکز ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی از نگاه آنان شناخته شده است و در این زمینه بیشترین تمرکز ما بر جهت دهی آنان به سمت مراکز دارای امتیاز IPD است.
با توجه به اهمیت موضوع تعامل بین بخشی در پیشبرد اهداف توریسم سلامت، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟
توریسم سلامت بدون شک یک موضوع چند وجهی و نیازمند توسعه تعامل مشترک نهاد و سازمان های مرتبط در این زمینه است. یکی از اتفاقات مثبتی که در فارس رخ داد، ایجاد معاونت گردشگری و زائران در استانداری فارس به عنوان یکی از سه استان دارای این معاونت بود که همین امر مبنایی برای سیاستگذاری در این زمینه است تا با حضور نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، انجمن های گردشگری و دیگر نهادها و سازمان های مرتبط برنامه ها بررسی و مورد تبادل نظر قرارگرفته و از موازی کاری نیز پیشگیری شود.
همچنین با توجه به گستردگی موضوع جذب گردشگر، کارگروهی ویژه گردشگری سلامت نیز با حضور این اعضا تشکیل شده که دبیرخانه آن در سازمان نظام پزشکی استان است تا به طور ویژه تری به این موضوع پرداخته شود.
لطفا در مورد شکل خدمات شرکت های تسهیلگری گردشگری سلامت کمی توضیح دهید:
در گذشته فعالیت این شرکت ها به صورت پراکنده و غیرسازماندهی شده از سوی آژانس های هواپیمایی صورت می گرفت، اما در حال حاضر هشت شرکت تسهیلگری در این زمینه در شیراز فعالیت دارند که موفق به دریافت پروانه بهره برداری تسهیلگری گردشگری سلامت نیز شده اند.
این شرکت ها که می بایست دارای نیروی پزشک و پیراپزشک برای بررسی شرایط مراجعان باشند، با برقراری ارتباط با شرکت های کشور هدف، به بیماران معرفی می شوند، سپس پرونده بیمار از سوی تیم پزشکی بررسی اولیه می شود و در ادامه قراردادی میان شرکت و بیماران تنظیم و امضا می شود. تهیه بلیط، ویزا، استقبال فرودگاهی و انجام مسوولیت های ایاب و ذهاب و انتقال به مراکز درمانی، از دیگر خدمات این شرکت ها به بیماران است.
بخش دیگری از خدمات مثبت این شرکت ها، پیگیری سلامت بیمار، پس از بازگشت به کشور خود است.
با توجه به اینکه وجود دلالان غیرمجاز در عرصه جذب گردشگری سلامت، یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه محسوب می شود، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز چه تلاشی برای رفع این معضل صورت گرفته است؟
یکی از سیاست هایی که ایده آن از این دانشگاه آغاز شد و سپس با نظر موافق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، پیاده سازی شد، تلاش برای جذب و جهت دهی اقدامات این دلالان در مسیرهای قانونی بود.
در این طرح که در حال تدوین آن به عنوان یک طرح ملی هستیم، از مراکز درمانی خواسته شد تا دلالان را به شرکت های تسهیلگر معرفی کنند. در این برنامه با تلاش و رایزنی، از مجموع واسطه های شناسایی شده، حدود نیمی در شرکت های تسهیلگری جذب شده و شناسنامه دار شدند تا اقدامات آنان در مسیرهای قانونی قرار گیرد و شرکت ها، برنامه را جهت دهی می کنند.
این امر موجب شد به میزان قابل توجهی ورودی گردشگران سلامت به استان فارس ساماندهی شود و نارضایتی های خدمات گیرندگان نیز کاهش یابد.
مهم ترین چالش هایی که در ساماندهی امور و پیشبرد برنامه های گردشگری سلامت وجود دارد، چیست؟
از جمله مشکلاتی که در این زمینه احساس می شود و مورد پیگیری قرار گرفته، کمبود تعداد پرواز مستقیم از کشورهای منطقه به فرودگاه شیراز است. در حال حاضر با رایزنی های انجام شده، یک پرواز در هفته از نجف به شیراز راه اندازی شده و از کشور عمان نیز در هفته 9 پرواز به مقصد شیراز انجام می شود که امیدواریم این آمار توسعه یابد. به عنوان مثال در حال حاضر تعداد پروازهای مستقیم از کشورهای عربی به مقصد مشهد مقدس، 42 پرواز در ماه است که جا دارد در این زمینه در استان فارس نیز تلاش جدی تری صورت گیرد.
همچنین در صورت موافقت شرکت های بیمه بین المللی برای پذیرش صورت حساب خدمات ارائه شده، با افزایش قابل توجه مراجعه از دیگر کشورها به ایران مواجه خواهیم شد.
ارتقای چارت سازمانی مشخص برای این واحد با توجه به توانمندی هایی که برای توسعه خدمات توریسم سلامت و ارزآوری اقتصادی وجود دارد، از دیگر مسایل موجود در این زمینه است.
پایان
اکنون پزشکی شیراز در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، نامی آشناست که در بسیاری زمینه ها، بیماران شیراز را به عنوان نخستین مقصد خود در زمینه دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی برمی گزینند.
همین امر سرمنشا ایجاد واحدی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نام واحد «گردشگری سلامت» شد تا ضمن پیشبرد سیاست های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این حوزه، جایگاه کنونی ارتقا یافته و تعامل موجود در این زمینه، به نحو مثبتی بهبود یابد.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون به پشتوانه توانمندی پزشکان و تیم های درمانی و با برنامه ریزی و سیاستگذاری در عرصه توریسم سلامت، در رتبه های نخست کشور از نظر جذب گردشگران سلامت جای گرفته و ایده های اجرایی موفق در این زمینه، در سطح کشوری مورد استقبال قرار گرفته است.
سیزدهمین شماره از مصاحبه های «با وب دا» را به گفت و گو با مسوول واحد گردشگری سلامت دانشگاه اختصاص دادیم تا با تلاش های این واحد در زمینه جذب گردشگران سلامت و ارائه خدمت به آنان، بیشتر آشنا شویم.
«نیما هنرور» دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، که از سال 87 پس از چند سال خدمت در بیمارستان های خصوصی استان، به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیوسته است، پس از تجربه مدیریت بیمارستان های شهید رجایی، حضرت علی اصغر(ع) و مدیریت برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)، از ابتدای تیر 97، مسوولیت این واحد را به عنوان یکی از زیرمجموعه های معاونت درمان دانشگاه بر عهده گرفته که در این گفت و گو، ما را با تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه جذب گردشگران سلامت، بیشتر آشنا می کند.
او با اشاره به افزایش توجه مجموعه وزارت بهداشت به موضوع گردشگری سلامت طی سال های اخیر، این را اتفاق مثبتی برای پیشبرد بهتر اهداف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه و افزایش بهره مندی از توانمندی های موجود در مسیر ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه و کمک به اقتصاد سلامت می داند.
به گفته «هنرور» این تلاش ها موجب شده تا از آمار جذب و خدمات رسانی به هفت هزار و 950 گردشگر سلامت در کل سال 97، به رقم 9هزار و 416 مورد، در هشت ماه نخست سال 98 و تنها در حوزه خدمات بستری دست یابیم.
در ادامه این گفتگو با چگونگی این تلاش ها، از زبان مسوول گردشگری سلامت دانشگاه بیشتر آشنا می شویم.
به عنوان کلام نخست، لطفا مفهوم گردشگری یا توریسم سلامت را که امروز به عنوان یک صنعت شناخته می شود، توضیح دهید:
توریسم سلامت، به جذب و ارائه خدمت به مسافرانی اطلاق می شود که به قصد اقامت بیش از 24 ساعت و انجام کارهای درمانی، مراجعه می کنند که در چندین شاخه دسته بندی می شود و یکی از آن ها توریسم پزشکی است.
از سال 1394 وزارت بهداشت ایران این موضوع را به نحو جدی تری دنبال کرد که نتیجه این توجه، تدوین آئین نامه ای در این حوزه برای ساماندهی بهتر برنامه ها و اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی بود.
چرا که در زمینه توریسم سلامت، مهم ترین مشکل، وجود دلالان بدون شناسنامه در جذب گردشگردان سلامت است که به دلیل منافع شخصی، مراجعان را به سمت خدمات بی کیفیت هدایت می کنند و در تدوین این آئین نامه، راهکارهای رفع این چالش نیز مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات است که در این زمینه لازم است مراکز درمانی اعتباربخشی شوند و زیرساخت های لازم برای تطابق با 76 سنجه مورد نظر و کسب حدنصاب امتیاز لازم وجود داشته باشد.
فعالیت های واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه و همچنین جذب گردشگران سلامت شامل چه اقداماتی می شود؟
با توجه به تعیین امتیاز IPD از سوی وزارت بهداشت برای اعتبارسنجی مراکز درمانی دولتی و خصوصی که دارای شرایط لازم برای ارائه خدمات سلامت به گردشگران بین المللی هستند، مراحل بازرسی و اعطای این گواهی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، زیر نظر این واحد انجام می شود. همچنین با توجه به اینکه این گواهی به مدت یک سال اعتبار دارد، مراکز درمانی کار تمدید گواهی را نیز لازم است با واحد گردشگری سلامت دانشگاه دنبال کنند.
در حال حاضر هفت مرکز درمانی در شیراز موفق به دریافت این گواهی شده اند و کار اعطای گواهی به چهار مرکز دیگر نیز در حال پیگیری است.
در کنار فعالیت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت، شرکت های تسهیلگری نیز در این زمینه ایجاد شده اند که در فرآیندهای جذب و ارائه خدمت به مراجعان سهیم هستند که بر اساس آئین نامه وزارت بهداشت، این شرکت ها نیز ملزم به اخذ پروانه بهره برداری تسهیلگری گردشگری سلامت شده اند و اعطا و تمدید این گواهی، هم اکنون با نظارت واحد گردشگری سلامت دانشگاه انجام می شود.
از سوی دیگر با هدف برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح، به صورت ماهانه کار جمع آوری آمار مراجعان و دریافت کنندگان خدمات درمانی در بیمارستان ها نیز در این واحد انجام می شود.
وزارت بهداشت نیز سامانه ای با نام «آواب» را طراحی کرده که همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی دارنده گواهی IPD باید داده های مربوط به ارائه خدمات خود را در این سامانه ثبت کنند و این امر نیز از سوی این واحد دنبال می شود.
همچنین در صورت اعلام شکایتی از سوی گردشگران سلامت طی فرآیندهای درمانی ارائه شده، این موضوع از سوی واحد گردشگری سلامت دانشگاه دنبال می شود که البته عمده موارد مشاهده شده، مربوط به مواردی بوده که دلالان توریسم سلامت در آن سهیم بوده اند.
مهم ترین معیارهای اعطای گواهی IPD چیست؟
مراکز درمانی برای دریافت این گواهی لازم است دارای امکاناتی نظیر هتلینگ مناسب، امکانات رفاهی، تسلط پزشک، پرستار و مسوول پذیرش به زبان های انگلیسی و یا عربی، درج تابلوهای سه زبانه شامل فارسی، عربی و انگلیسی در مرکز، ایجاد پایگاه اینترنتی سه زبانه و مواردی از این قبیل است که به طور کلی 76 سنجه را شامل می شود.
با توجه به اقدام دو سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جذب گردشگران سلامت با راه اندازی کلینیک درمانی در کشور عمان، لطفا در مورد خدمات این کلینیک بفرمائید:
از دو سال پیش، با توجه به استقبال مردم کشور عمان از خدمات مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و توانمندی پزشکان این دانشگاه، با همکاری مسوولان این کشور، ایده راه اندازی این کلینیک در دستور کار قرار گرفت تا با استقرار پزشکان در رشته های مختلف، بیماران ویزیت شده و برای دریافت خدمات، به مراکز درمانی شیراز ارجاع شوند که این امر در حال پیگیری جدی بوده و تاثیر قابل توجهی در بازاریابی و افزایش ورود گردشگران سلامت به ایران دارد.
در زمینه جذب گردشگران سلامت از دیگر کشورهای منطقه چه اقداماتی در حال انجام است؟
علاوه بر این راه اندازی این کلینیک در کشور عمان، با برقراری تعامل با دانشگاه علوم پزشکی آبادان به نحوی برنامه ریزی شده که یک کلینیک نیز در شهر آبادان راه اندازی شود تا با ویزیت بیماران کشور عراق به ویژه از استان های جنوبی این کشور که اغلب از راه مرزهای زمینی وارد ایران می شوند، زمینه جذب آنان فراهم شود.
از سویی دیگر با راه اندازی پایگاه اطلاعاتی http://shirazmedtourism.com/ به نحوی برنامه ریزی شده است تا زمینه های اطلاع رسانی در خصوص خدمات درمانی در این دانشگاه و معرفی بیمارستان های معتبر و دارای امتیاز IPD به متقاضیان فراهم شود. همچنین به کمک این پایگاه اینترنتی، بهای خدمات نیز به مراجعان اعلام می شود.
از دیگر خدمات پیش بینی شده در این پایگاه اطلاعاتی، امکان بارگذاری پرونده پزشکی بیماران برای بررسی ظرف مدت 48 ساعت است که نقش موثری در جذب آنان دارد.
توزیع بروشورهای اطلاع رسانی به زبان عربی در کشورهای منطقه برای آگاهی از توانمندی ها و خدمات، از دیگر اقدامات انجام شده است.
همچنین شرکت های تسهیلگر نیز موظف شده اند در کشورهای هدف، دفتری راه اندازی کنند تا زمینه معرفی بهتر خدمات و ساماندهی بهتر امور فراهم شود.
بیشترین گردشگران سلامت فارس را مردم چه کشوری به خود اختصاص داده اند و همچنین بیشترین زمینه های ارائه خدمات درمانی در چه حوزه هایی است؟
بر اساس آخرین آمارهای موجود مربوط به هشت ماهه نخست امسال، 54 درصد از گردشگران سلامت فارس، از کشور عمان بوده و کشور عراق با 32درصد، در رده دوم جای گرفته است که بیشترین حوزه مراجعه نیز برای خدمات درمانی چشم پزشکی با 60 درصد و سپس اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی با 20 درصد بوده است.
همچنین با توجه به جایگاه شیراز در موضوع پیوند اعضا در دنیا، تمامی بیماران نیازمند به جراحی پیوند در کشورهای منطقه، نخستین مقصدشان شیراز است.
به طور کلی در بازرسی ها و تعاملاتی که با گردشگران برقرار می شود، شیراز به عنوان یک مرکز ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی از نگاه آنان شناخته شده است و در این زمینه بیشترین تمرکز ما بر جهت دهی آنان به سمت مراکز دارای امتیاز IPD است.
با توجه به اهمیت موضوع تعامل بین بخشی در پیشبرد اهداف توریسم سلامت، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟
توریسم سلامت بدون شک یک موضوع چند وجهی و نیازمند توسعه تعامل مشترک نهاد و سازمان های مرتبط در این زمینه است. یکی از اتفاقات مثبتی که در فارس رخ داد، ایجاد معاونت گردشگری و زائران در استانداری فارس به عنوان یکی از سه استان دارای این معاونت بود که همین امر مبنایی برای سیاستگذاری در این زمینه است تا با حضور نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، انجمن های گردشگری و دیگر نهادها و سازمان های مرتبط برنامه ها بررسی و مورد تبادل نظر قرارگرفته و از موازی کاری نیز پیشگیری شود.
همچنین با توجه به گستردگی موضوع جذب گردشگر، کارگروهی ویژه گردشگری سلامت نیز با حضور این اعضا تشکیل شده که دبیرخانه آن در سازمان نظام پزشکی استان است تا به طور ویژه تری به این موضوع پرداخته شود.
لطفا در مورد شکل خدمات شرکت های تسهیلگری گردشگری سلامت کمی توضیح دهید:
در گذشته فعالیت این شرکت ها به صورت پراکنده و غیرسازماندهی شده از سوی آژانس های هواپیمایی صورت می گرفت، اما در حال حاضر هشت شرکت تسهیلگری در این زمینه در شیراز فعالیت دارند که موفق به دریافت پروانه بهره برداری تسهیلگری گردشگری سلامت نیز شده اند.
این شرکت ها که می بایست دارای نیروی پزشک و پیراپزشک برای بررسی شرایط مراجعان باشند، با برقراری ارتباط با شرکت های کشور هدف، به بیماران معرفی می شوند، سپس پرونده بیمار از سوی تیم پزشکی بررسی اولیه می شود و در ادامه قراردادی میان شرکت و بیماران تنظیم و امضا می شود. تهیه بلیط، ویزا، استقبال فرودگاهی و انجام مسوولیت های ایاب و ذهاب و انتقال به مراکز درمانی، از دیگر خدمات این شرکت ها به بیماران است.
بخش دیگری از خدمات مثبت این شرکت ها، پیگیری سلامت بیمار، پس از بازگشت به کشور خود است.
با توجه به اینکه وجود دلالان غیرمجاز در عرصه جذب گردشگری سلامت، یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه محسوب می شود، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز چه تلاشی برای رفع این معضل صورت گرفته است؟
یکی از سیاست هایی که ایده آن از این دانشگاه آغاز شد و سپس با نظر موافق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، پیاده سازی شد، تلاش برای جذب و جهت دهی اقدامات این دلالان در مسیرهای قانونی بود.
در این طرح که در حال تدوین آن به عنوان یک طرح ملی هستیم، از مراکز درمانی خواسته شد تا دلالان را به شرکت های تسهیلگر معرفی کنند. در این برنامه با تلاش و رایزنی، از مجموع واسطه های شناسایی شده، حدود نیمی در شرکت های تسهیلگری جذب شده و شناسنامه دار شدند تا اقدامات آنان در مسیرهای قانونی قرار گیرد و شرکت ها، برنامه را جهت دهی می کنند.
این امر موجب شد به میزان قابل توجهی ورودی گردشگران سلامت به استان فارس ساماندهی شود و نارضایتی های خدمات گیرندگان نیز کاهش یابد.
مهم ترین چالش هایی که در ساماندهی امور و پیشبرد برنامه های گردشگری سلامت وجود دارد، چیست؟
از جمله مشکلاتی که در این زمینه احساس می شود و مورد پیگیری قرار گرفته، کمبود تعداد پرواز مستقیم از کشورهای منطقه به فرودگاه شیراز است. در حال حاضر با رایزنی های انجام شده، یک پرواز در هفته از نجف به شیراز راه اندازی شده و از کشور عمان نیز در هفته 9 پرواز به مقصد شیراز انجام می شود که امیدواریم این آمار توسعه یابد. به عنوان مثال در حال حاضر تعداد پروازهای مستقیم از کشورهای عربی به مقصد مشهد مقدس، 42 پرواز در ماه است که جا دارد در این زمینه در استان فارس نیز تلاش جدی تری صورت گیرد.
همچنین در صورت موافقت شرکت های بیمه بین المللی برای پذیرش صورت حساب خدمات ارائه شده، با افزایش قابل توجه مراجعه از دیگر کشورها به ایران مواجه خواهیم شد.
ارتقای چارت سازمانی مشخص برای این واحد با توجه به توانمندی هایی که برای توسعه خدمات توریسم سلامت و ارزآوری اقتصادی وجود دارد، از دیگر مسایل موجود در این زمینه است.
پایان
نظر دهید